Tuesday, June 23, 2009

Taxikidnappning och minibilskörning

Ja igår var det fullt upp här, så vi hann inte med något bloggande. Dagen tillbringades på MBK - stora varuhuset där allt finns att köpa till bra priser. Jag köpte både handväska och plånbok (Mulberry-kopia) samt en massa parfymer. Ola shoppade mest grejer till kameran. På eftermiddagen tog vi oss lite fritid på egen hand. Detta innebar att Cissi var på fotmassage och pedikyr medan Ola spelade bilspel på någon slags flashiga spelautomater på "underhållningsvåningen". Till kvällen hade vi bokat biobiljetter på Änglar och demoner med VIP. VIP innebär att man inleder föreställningen med att visas in i en lyxig liten lounge där man serveras gratis drinkar. Därefter får man gå in i biosalongen som enbart har fällbara breda lyxfåtöljer, placerade parvis, med ett litet bord där de serverar eventuell dryck och snacks. Givetvis finns det filtar utlagda på varje stol, eftersom AC:n är bedövande kall... Filmen var förresten görbra!

Efter bion skulle vi ta en taxi hem till hotellet - en sträcka vi åkt många gånger förut både dag- och kvällstid. Vi hittade en taxichaufför som var villig att köra oss med taxameter (många försökder istället deala om ett fast pris eftersom det är lönsammare för dem, men det gäller att vara ihärdig). Taxichauffören såg helt normal ut, hade vanlig bil med skylt. Plötsligt började han köra snabbt och jag bad honom sakta ned lite grand, vilket han inte gjorde. Både Ola och jag började tycka att vägen till hotellet inte var sig lik, utan att det började bära av i fel riktning. Vi försökte fråga var vi var och om han verkligen visste var hotellet låg men han bara ignorerade våra frågor. Istället började han säga att han ville ha 40 US-dollar för att ta oss till hotellet. Rätt vad det är så tar han av upp på high way. Både jag och Ola blev skiträdda och insåg att det var fara och färde. Så fort vi kom ned från bron skrek vi bestämt åt honom att släppa av oss efter vägkanten omedelbart. Till vår stora förvåning gjorde han faktiskt det. Kanske insåg han att vi var två och han ensam? Vem vet? Vi skyndade oss hursomhelst ut ur bilen och betalade inget - han körde iväg snabbt som bara den. Vi vågar dock inte ens tänka på vad som hade hänt om han kommit ut utanför stan i något mörkt område och rånat oss. Som tur var hittade vi en hederlig taxichaufför som plockade upp oss och körde tillbaka till hotellet utan några konstigheter (vilket det ju aldrig brukar vara - taxichaufförerna brukar vara både trevliga och hederliga). Vi berättade för dem i receptionen på hotellet vad som hänt, men de hade aldrig hört om någon liknande händelse och var mycket bestörta över det som hänt. Tyvärr gjorde rädslan att vi missade att ta bilnumret, så någon polisanmälan kan vi inte göra. Känns hursomhelst som om vi i fortsättnignen skall vara ännu mer på vår vakt mot lurendrejerier, men denna typ av händelser är ju svår att förebygga... Nu är allting i alla fall bra igen.

Idag har vi hursomhelst haft en riktigt trevlig dag. Vi har varit på utflykt till Ayutthaya (Thailands gamla huvudstad), som ligger ca 7 mil utanför Bangkok. Vi hämtades med förbokad minibuss vid hotellet. Första anhalten var sommarpalatset, som var en helt ljuvlig plats med en blandning av massor av olika stilar. Vissa delar påminde snarare om t.ex. Ulriksdals slott medan annat var i thailändsk stil. Det bästa med hela besöket var att man kunde hyra små eldrivna bilar (typ golfbilar) för att ta sig runt på området, som var väldigt stort. Detta var helt underbart mysigt att köra runt med på de små gångarna i vackra trädgårdar och på smäckra broar. Hade nog aldrig orkat gå runt på hela stället som en del gjorde. I stället satt vi där i den luftiga lilla bilen med en varsin gräddig isthe och njöt! Cissi älskade verkligen att gasa på i den lilla bilen. Skulle vilja ha en sådan i korridorerna i skolan :-) Nästa anhalt var ett antal riktigt häftiga tempelruiner som finns med som världsarv på Unescos lista. Riktigt läckert! Tyvärr var det varmt så man höll på att avlida. Därefter skedde ytterligare ett par stopp vid olika buddhor och tempel. Vid lunch kördes vi till en riktigt tjusig stor kryssningsbåt med AC där vi serverades en god lunch, medan vi gled längs Chao Praya (den stora floden) tillbaka till Bangkok och fick beskåda människorna och livet vid flodkanten. Riktigt spännande och härligt! Med andra ord är vi rätt så slut nu... Ikväll blir det middag med street food - mums!Ingen taxi idag alltså, som ni behöver vara oroliga för.

Stor kram till er!

/Cissi (som skriver idag) och Ola

3 Comments:

Vad var det jag sa:
Förstår inte vad ni skall till Bangkok och göra.

En - post till på min minus lista.

/Tobias (i egen hög person utan någon annan)

9:01 AM

Hej sötnosar :-)
Händelserikt är vad det är! På alla plan. Ja, det negativa är det väl inte så väldigt mycket att säga om. Otäckt som sjutton naturligtvis och inget man vill uppleva, men precis som ni säger, något som är väldigt svårt att förutspå ( så till vida man inte är synsk...). Tack och lov gick allt bra och ni kom hem och vi får sannerligen hoppas att detta är något som INTE händer igen.

Trevligare lät det ju med VIP-bio. Det skulle jag kunna tänka mig på fredag när jag ska på bio med tjejerna. Får kolla med SF vad dom har för utbud på den fronten (till Thai-priser såklart!) :-) Ska se den nya filmen med Sandra Bullock (kommer inte på just nu vad den heter) och så passar vi nog på att käka ute i det fina vädret. Mer nogrann väderleks-rapport brukar m o p stå för så det hoppar jag över.

Här är allt annars som vanligt, förutom vädret då (som m o p snart skriver om hoppas jag :-) Detta betyder ett lite lugnare tempo på dagarna med en bok i händerna då och då. Dock har jag varit duktig och tränat en hel del på kvällarna så imorgon får det bli lite vila. Ska ju dock till jobbet onsdag och torsdag så jag kommer inte bli helt sysslolös :-)

Fortsätt njut av TREVLIGA äventyr och undvik dom farliga om det går. Ni verkar ju ha det fantastiskt bra förutom den lilla taxi-incidenten så det går nog ingen nöd på er.

Stor Puss o Kram från Milla (i egen hög person utan någon annan)

1:31 PM

Hej igen resisar
Taxidramat lät sannerligen inget vidare men det bekräftar att man inte kan vara nog försiktig (som vi fick oss itutat i Sydafrika). Hotellen brukar ha bra tips på kännetecken som säkra taxibilar är försedda med.
Här hemma har sommaren slagit till med full kraft med sol och temperaturer över 25 grader och badvattnet ligger på 22 grader, båda stigande.
Sol och bad och iordningställande av båten upptar i stort tiden för närvarande. Just nu har Lisa åkt till Viberg och jag ska hämta Ove som ska hjälpa mig med lite plastarbeten på båten. Eftersom han väntar på mig så får denna kommentar bli något kort för att bli fylligare nästa gång.
Var försiktiga och ha fortsatt en härlig semester!