Saturday, July 05, 2008

Frozen bubbles eller bubblor bland koraller

Hej och ha! Annu en dag i solen ar till anda. Man (Cissi) blir latt loj av att tvingas att fatta de avgorande besluten om huruvuda man ska ligga pa solsangen, stranden eller i badet. Idag var Cissi uppe vid 07:20 och paxade solstolar pa stranden. Cissi var i sann pensionarsanda, forst. Detta i sig var inte nagot problem eftersom hon varit vaken sedan 06:15. Min fru ar inte riktigt klok ibland, Olas anm... ;-) Det ar jobbigt att solva lange pa morgonen nar man haft en vilsam dag pa stranden.

De tidiga mornarna har dock medfort att Cissi asamkat sig sportskador... Nu undrar ni va? Jo det ar faktiskt sant! Cissi hade rejal traningverk i morse! I ena handen och andra armmuskeln. Cissi har namligen spelat frozen bubbles, som ar ett spel pa nya datorn, i flera timmar under morgonen. Cissi slutade inte forran Ola resolut tog ifran henne datorn, trots utrop som "jag ska bara klara den har nivan". Det var nog tur det for pa eftermiddagen har Cissi forsokt klara banan (niva 70) och inte riktigt lyckats trots ihardiga forsok. Annars hade vi nog aldrig fatt frukost...

Cissis enda arbetsprestation idag har varit att hamta tvatten. Hotellet har namligen inte nagon tvattservice, utan vi fick lamna in tvatten hos en liten gubbe som huserade under ett plattak lite langra bort pa stranden. Under detta plattak bedrev gibben flera olka verksamheter, forutom tvatt, aven restaurang och massage. Han slangde var tvattpase pa en vag i koket och vi antar att det ar samma som han vager upp mat med. Tvattservicen kostade 14 RM (28 SEK) for 1.8 kg (ganska manga plagg) som kan jamforas med normala hotell som nog tar uppemot det 4-5-dubbla. Nagon skillnad pa tvattkvaliten kan vi inte urskilja. Mojligtvis var det en lite enklare form av pase vi fick tillbaka.

Ola har varit pa lite mer aventyr. Forst en promenad pa djungelstigen till norra stranden for att titta lite. Pa eftermiddagen en till kompletterat med snorkling pa vad som skulle vara finaste snorklingen pa on enligt guideboken. Forst provade jag i en vik, och det var som att snorka i grumligt vatten pa sandig botten. Jag vet inte riktigt vad alla tittade efter. Lite sma fiskar fanns det men det var inte mycket. Sedan provade jag pa "framsidan" av Coral View Resort, men dat var det enormt langgrunt och visserligen en hel del koraller men alla tackta med sand och det faktum att det var typ 20-50 cm djupt hur langt som helst gjorde att det tog tid och inte var sarskilt kul... Naja. Tredje stallet, rakt norrut, var mycket battre. Visserligen rejalt knoligt att ta sig dit och en del laskiga simpliknande fiskar pa vagen. Stora taggar hade de, vet dock inte om de var farliga. Dar ute har det nog varit ons finaste snorkling. Det fanns massor av koraller av typen "massor av tradgrenar", men de flesta var trasiga sa Ola misstanker att det exploderat en dynamitgubbe eller tva dar. Trist i synnerhet med tanke pa att detta ar ett naturreservat. Det kan i och for sig vara storm eller liknande ocksa. Stora fina fiskar och en del andra fina koraller sa det gjorde det hela vart besvaret.

Nu sitter vi har och forfattar, och ska ga och ata annu en god middag hoppas vi. Foten ar tyvarr inte battre. Aterkommer med narmre rapport. Skont att hora att varmen kommit aven till er.

Kram!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härliga rapporter och trista. Den där foten önskar jag bättring.

Ola. Jag har ett datorproblem som du kanske kan hjälpa mig med. Jag kan skicka men inte ta emot mail sedan igår 5 juli mitt på dan. Senaste mailet tog jag emot 11.40. Jag har skickat till mig själv, så jag vet att jag har mail att ta meot.

Tänkte gå via din server och vittja mail som jnag gjort tidigare. Men nu har jag ju glömt adressen och koden. Kommer du ihåg?

Min hälsa är lite sämre igen (stöpn) och jag skulle vilja kunna kommunicera bl a med sjukvården mailledes. Så jag hoppas att du kan hjälpa mig.

Idag, om en stund, far jag söderöver till Lissen o Klas i Vakthem söder om Västervik. Tuva och Johan beger sig ut och kanotar.

Kram Bente

10:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej våra älskade ungar!
Idag är det lite väderomslag, plus 15 grader mot tidigare 25 till 30 grader. Lite mulet är det också, så det blir väl läge för lite hemaktivitet. Jag ska börja städa ur min bil, för försäljning. Ev . ska Bitte komma och titta på den. Silldrickningen igår kväll blev inget av. Ulla ringde på morgonen och lämnade återbud. Vi får göra ett nytt försök senare. Igår hade vi återigen en skön dag med sol och bad nere vid sjön. Man har underhållning hela tiden, när man ska titta på de söta flickorna Thea och Tilde, och deras badäventyr. Man påminns om när våra flickor var små och allt kul vi gjorde då. När vi kom hem och satt och åt fick vi beskåda ett åskväder. Efter åskvädret kom den stora regnskuren som gav hela 5mm. Man får vara glad åt det lilla. Nu ska jag gå och diska, men det kanske ni har glömt bort vad det är. Kram på er och ha det fortsatt bra. Lisa och Kjell.

4:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej sötnosar!

Vad jobbigt det låter som ni har det :-) Behöva fundera ut vart man ska sola, gå och hämta tvätt, vakna tidigt, puh, jag blir alldeles trött :-)

Jag har lyckats blivit sjuk. Igen. Superförkyld med feber :-( Allt ont och all stress med Casper (oro och vakna nätter under lång tid) har nog gjort att immunförsvaret tagit ett djupdyk ner under ytan, men jag försöker bättra på mig. Man får se det positivt, jag hinner ju ta det lugnt och läsa en hel del när jag orkar :-) Trots detta så begav vi oss till Kristinehamn igår (hade noga kollat att det var ok att vi kom). Med febernedsättande så orkar man ett tag iaf. Vi ville ju så gärna träffa alla och i synnerhet Tesan och Fredrik som ju bara är hemma nu. Kvällen var mycket trevlig och vi kom hem i bra tid vilket också var bra för vår krasslige katt. Nu har han börjat äta lite men tar det annars väldigt lugnt och vill mest gosa, vilket vi så gärna gör :-)

Kan berätta att boken jag läser nu är en jag fått låna av dig "Smuts" av Katarina Wennstam (tror hon hette så, orkar inte gå o kolla...), väldigt bra men otäck bok. Vidare har jag fått låna ett par böcker av Linn men sen får nog syster hjälpa till och plocka fram något nytt, jag är ju lite kräsen som du vet...

Idag tröttnade T på att hänga med mig (vilket jag förstår, jag är ju inte på något sätt kul att hänga med just nu) så han har åkt till Kilsbergen en sväng för att promenera och sen skulle han handla och göra andra ärenden i samband med det, vilken bra man jag har! Ikväll blir det bara mys och sen får vi ladda inför den sista veckan innan semstern. Sista veckan blir dock snäll eftersom vi åker till Dalhalla på onsdag, kul, kul!

Här kommer lite parfym-förslag förresten: Hugo Boss "Femme" (rund klar glasflaska med rosa parfym och snedskuret lock), eller, Dior "Dior addict shine" eller, Dior "pure poison" eller Lancome "miracle". Där har du några förslag OM det är så att du/ni har lust/tid. Dior addict shine har jag aldrig haft så den vore lite kul, näst på tur efter det är Hugo Bossen, sen spelar det ingen roll.

Fortsätt att njuta så hörs vi snart.

Stor puss o kram från Milla, Tobbe o Casper

6:26 AM  

Post a Comment

<< Home