Thursday, July 03, 2008

Brrr...

Hej och ha, nu ar vi framme pa Perhentian Islands eller Besar som den stora on heter. Vi anlande i morse vid 9:30 tiden efter en lang och provosam resa. Bussar i Malaysia ar verkligen val luftkonditionerade om man uttrycker det milt. Vi akte med en nattbuss fran Mersing klockan 22:00 och blev avslappta 05:15 i morse i Jerteh. Trots att vi hade med oss bade strumpor, langbyxor och munkjacka som vi snorde at rejalt kring ansiktet sa fros vi sa vi skakade. Efter ett par timmar sa sag Ola att andra passagerare (for ovrigt var de ovriga i bussen muslimer, sa det var manga slojor i bussen) stoppat toapapper i ventilationshalat (som blaste mild orkan). Nar vi gjorde det samma, aven for de sovandes bakom, sa blev det nastan uthardligt. Val framme sa tog vi en taxi till Kuala Besut dar vi blev avslappta pa nagot vad taxichaufforen beskrev som en "coffee shop", dar vi skulle kunna ata frukost. I sjalva verket var det ett shabbigt hak, dar det som narmast var frukost var av modellen Stekt ris med kyckling eller fisk. Det hade vi inte riktigt lust att ata klockan 06:00, sa det blev varsin lask. Ola passade pa att utnyttja stallets "hal i backen" pa grund av lite taskig mage. Efter mycket tjatande sa gick Cissi med pa att kissa dar.

Det har med "hal i golvet" ar ett kapitel for sig. Pa de flesta offentliga och privata inrattningar ar det just dessa "toaletter" (hal) som galler och andra finns inte att tillga. For Cissi har detta blivi ett traumatiskt dilemma, da det forutom att vara fysiskt utmanande, dessutom ar vralackligt (naja sa illa ar det inte, Olas anm.), blott pa golvet och alltid utan toapapper, vilket innebar att man far medfora sadant sjalv. Pa nagra stallen finns det tunna sma pappersnasdukar att kopa innan man gar in. Mangden som inforskaffas kan mojligen avsloja arendet... Sjalva spolar sig asiaterna med vattenslang i andan. Fast hur det skulle ga till pa senaste stallet ar fragan, da det bara fanns en skopa att tillga och en stel vattenslang som knappt gick att boja... Jaja de ar val viga eller natt. Cissi har for ovrigt annu inte lyckats gora nummer 2 pa dessa inrattningar. Cissi lyckades istallet i Mersing hitta ett stalle dar hela ringen var nedskiten och stallet var helt utan dorr. Man kan fa forstoppning for mindre...

Nu bort fran skittemat for denna gang. Vi har inkvarterat oss pa ett ganska mediokert resort som heter Tuna Bay. Fin strand och frascht rum, men slitet och inte sa valutrustat. Dagen har var varit mulen, med lite skurar och aska. Vi har slappat, forst pa stranden och sedan lite i bungalowen. Ska snart ata mat och sedan blir det nog tidig kvall eftersom bussresan var lite slitsam.

Stor kram!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej på er!

Ja, nu förstår jag att ni är trötta, men med lite vila så kommer nog allt kännas bättre. Vad gäller toaletterna så låter det ärligt talat skitäckligt! Jag håller nog med Cissi där skulle jag tro... Har dom inte upptäckt vad mycket trevligare det är med en "riktig" toalett? Där man kan sitta i lugn och ro med en tidning :-) Hoppas verkligen toaletterna är bättre där ni är nu. Men det antar jag att vi snart får höra om :-)

Jag har ju idag varit på min lyxkur som var sååå skön, dock är jag väldigt trött och slö så jag berättar mer imorgon.

Tobbe har det annars spännande på jobbet... :-) Bara en vecka kvar till semester, ska bli så mysigt så! På lördag väntar fest med Kristinehamnarna, hej och hå, då brukar det bli drag!

Messade dig ett svar imorse efter att jag fått ditt sms via hemtelefon, vet inte om det kom fram.

Nu är det tack och godnatt för idag, vi hörs imorgon!

Puss o kram till er!

/Milla, Tobbe o Casper

1:00 PM
Anonymous Anonymous said...

Hej igen ungar. VI drar oss till minnes att vi har sett en boktitel ”Lilla dassboken” någon gång på bokhandeln. Vad vi nu inser är att ni har en lysande framtid som författare till ”Stora dassboken” för med så målande beskrivningar borde ni hamna högt på bästsäljarlistan. Inget smilband var oberört när vi läste era skildringar. Här i gamla Svedala är det fortfarande riktig högsommar vilket medför att vi gör så lite som möjligt. Tyvärr var vi tvungna att åka till Kristinehamn i går under senare delen av eftermiddagen och dessutom i Lisas Ford med usel klimatanläggning. Varför Ford? Jo, vi skulle till bilnissen som ska leverera vår nya bil och eftersom det är semestertider ville vi inte visa honom att vi har en riktig bil också (vilket menligt kunde påverka hans vilja att snabba på med färdigställandet) så därför Fordbastu. Just nu sitter vi och väntar på sotaren vilket fördröjer vår avgång mot badvattnet men den som väntar på osv. Ha det fortsatt bra och sköt om er. Stora kramar Lisa och Kjell!