Sunday, July 18, 2010

Schpaschiiiba schpaschiiba

Ja här på resortet går Ola och jag som ryssar. Framför allt Ola verkar ha ett väldigt ryskt utseende. Börjar undra om han skulle kunna bli någon form av utrikesspion eller så, för folk har ju alltid mycket att säga om hans ursprung. Sist var det väl arab om jag inte minns fel, och så är kraken bara från Norrland... Det är mycket ryssar här på hotellet för att det är de som har pengarna. Personalen hälsar hela tiden på oss på ryska och vi kämpar för att korrigera dem, vilket de verkar oförstående till. Idag har jag varit på vietnamesisk ansiktsbehandling med naturliga råvaror, på hotellets spa, vilket för övrigt var fantastiskt. Efter behandlingen skulle ett litet frågeformulär fyllas i om hur jag upplevt behandlingen. Formuläret jag fick i min hand var dock på ryska. Jag försökte förklara för henne att jag var från Sverige och att det vore bra om jag kunde få frågorna på engelska. Hon skakade bestämt på huvudet och pekade var rutorna var där jag skulle kryssa, precis som om jag inte förstod mig på blanketten... Efter att ytterligare en person tillkallats fick jag till sist ett formulär på engelska, men det verkade litegrand som om de tyckte att jag sjåpade mig när jag inte ville svara på ryska...

Dagens absoluta höjdpunkter har dock gått i matens tecken, både i början och slutet. Om vi börjar med slutet så har vi än en gång inmundigat mängder med grillade skaldjur på stranden. Har ni aldrig sett Ola salig (ja faktiskt lite åt det religiösa hållet) så skulle ni varit med nu... Den andra höjdpunkten var frukosten - OMG säger jag bara. Gigantiskt bord fyllt med minst ett tjugotal olika exotiska frukter. Massor med olika sorters bröd - allt från de superkrispiga goda vietnamesiska baguetterna (som sägs vara de bästa man kan få utanför Frankrike) till riktigt grova bröd. Mängder med olika bakverk. Ett tjugotal olika typer av färskpressade juicer/milkshakes/smoothies samt champagne naturligtvis. En helt fantastisk station med gräddande av begiska våfflor, amerikanska pannkakor och crepes med massor med olika tillbehör - vad sägs t.ex. om honung i tre olika smaksättningar? En enorm äggstation med tillagning på alla tänkbara sätt - likaså med nudlar där antalet tillbehör var oändligt. En hel vägg pryddes med olika typer av fröer, gryn, tokade frukter etc. Vad sägs t.ex. om torkad longanfrukt eller lotusfrön? En hel disk pryddes med olika typer av skinkor, korvar och dessertostar av västerländskt snitt. Givetvis fanns det små vackra pytteglasbyttor fyllda med olika sorters hemmagjord fruktyoghurt som smakade himmelskt. Ja listan kan göras precis hur lång som helst och jag kan bara tala om att det tog evigheter att bli klar med den frukosten... Vi blev faktiskt så mätta att vi avstod lunchen... Mums!

Nu har vi köpt lite franska bakverk från det franska bageriet på andra sidan gatan. Nattinatt - imorgon är det vår sista stranddag. Kram!

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Visst är vi i Syd Vietnam nu? Lite märkligt med inställningen att alla är ryssar. Är det väldigt många ryssar i SVietnam? Förbryllande

För övrigt - va tiden går fort. Snart hemma i Svedala - det kändes ju som att ni skulle vara borta i evigheter.

Kram o välkommen
Bente

9:29 AM  
Blogger Unknown said...

Hej igen.

Ni undslapp de omfattande översvämningarna i NordVietnam. Läser om 1000-tals evakuerade...

11:02 PM  

Post a Comment

<< Home