Sunday, July 11, 2010

Chamskorest

Hej på er alla!

Nu är det Ola vid tangentbordet igen. Jahapp vad har vi gjort idag då? Svaret är kortfattat beskrivet i rubriken. Lagom svårt för att ingen ska begripa utom jag själv som kommit på det. :-) Nåja.

Först svar på en fråga. "Vad är ett citadell?". Mycket bra fråga. Jag vet inte, det är en direktöversättning från engelskans citadel. Wikipedia är dock min vän och beskriver det som "Ett citadell är en befästning som uppförts med syfte att skydda en stad." Så nu över till dagens aktiviteter.

Idag var det dags för snorklingsutflykt till "Cham island". Det började med tidig uppgång (kl 06:00), fast Cissi var uppe innan klockan ringde. Hon säger att det är enkelt att komma upp tidigt på morgonen med den säng vi har på hotellrummet. Hmm. 07:30 var vi klara att åka. Efter tio minuter började Cissi undra var de var och gick upp till hotellet för att kolla. "No they are always late, due to pickup". En kvart senare så var de fortfarande inte där och jag gick upp för att ringa, när de på hotellet hade slagit nummret så kom de, naturligtvis. Det slår nästan aldrig fel...

Så in i en liten buss, iväg till en båt och ut på havet. Vi hade med en guide som var en gammal gubbe som pratade knagglig engelska. Båten gick i maklig fart ut mot Cham islands. På vägen berättade guiden att hamnen hade varit stor för 1600 år sedan (det visade sig vara på 1700-talet, dvs 16:th century), men då var detta befolkningen Champa som bodde här. Sedan var det något om hamnen på ön också. När vi kom dit så grundlades den på 1700-talet. Hur det här hängde ihop lyckades jag inte få fram.

Väl framme på ön var det en guidad tur. Både på engelska och på vietnamesiska. Vi hade även med en hög med vietnamesiska fjortisar (fast de var nog äldre) och de hade lite svårt att lyssna på guiden. I vilket fall så gick vi runt en stund i hettan, såg risfält, pagoda, marknad och sol... Sedan skulle vi vänta på en speed boat. Att ta sig ner till den båten visade sig vara enklare att säga, än att faktiskt göra. Det löste sig i alla fall genom passage via annan båt. Deras stegar är inte alltid de bästa kan man väl kanske säga... I vilket fall så åkte vi iväg och hamnade på en strand där vi hoppade ur, för att mer eller mindre sekunden senare hoppa i båten igen. Jag hann i alla fall byta om till badbyxor. Denna gång bar det av till snorklingsstället. Cissi valde att stanna i båten medan jag hoppade i plurret... Efter några minuters simmande konstaterade jag att det inte var något dåligt val. Det var väl ... ... bäst sammanfattat ... sådär. Det vete fåglarna om jag inte haft bättre snorkling på västkusten. Jaja, två nya saker fick jag se. En hög med maneter, som inte verkade brännas. Jag fick några sting, men inte när de var i närheten. Det andra som var nytt för mig var något slags mellanting mellan en korall och en anemon. Det såg ut som en korall, fast den böjde sig för vågorna precis som en anemon. Annars var det rätt trist snorkling. Trasiga döda koraller överallt och inte särskilt mycket djur. Några fiskar men de var lätträknade. Det mest intressanta var nog faktiskt att se hur vietnameserna tog sig runt i vattnet. Alltid med flytväst, en del bättre än andra. En tappade sin flytväst som seglade iväg och hon höll sig i någon annans. Jag tog ett par simtag och kände mig lite som räddaren i nöden. Det var nog det mest spännande på den turen.

Efter snorklingen bar det av till den andra stranden för att äta mat (visste jag sedan tidigare då jag frågat), i annat fall hade det nog blivit lite förvirrat. Efter lite mat (rätt så god) så lade Cissi och jag oss för att sola och bada lite. Ja det var väl dagens dumhet för jag är nu lagom uppbränd. Så kan det gå. Efter det lite skugga och hemfärd. På vägen hade Cissi lång konversation med några av vietnameserna, som visade sig gå på College i Danang, eftersom de ville träna sin engelska. Jag sov, eller halvslumrade i alla fall.

Efter den något speciella båtturen så bar det av till hotellet. Där var vi bara kort för att sedan åka ned till skräddaren för en sista provning. Det blir toppenbra. Ska hämta dem imorgon. Vi fick även tips på ställe att sy upp skor på. Så de har vi nu beställt och de ska vi kunna hämta imorgon med. Lite spännande! Jag tror även jag fick några bra bilder då ljuset var helt perfekt för foto klockan 17:48.

Nu till den sista delen i rubriken. Idag passade vi på att gå till stans förmodligen bästa restaurang - Mango rooms . Det var sammanfattningsvis jättegott. Tiger prawns, kött och mums. Jag fick även möjligheten att äta en av mina favoritefterätter. Mango sticky rice. Även det mums.

Nu sitter vi på hotellrummet igen och har det rätt bra. Hoppas att ni har det med. Vi har hört att det är varmaste dagen för i år hemma, så då vet vi att vi kan få det svalt när vi kommer hem också. Det är nämligen i princip som kallast här när ni har det som varmast. :-)

Ha det gott

// Ola

0 Comments:

Post a Comment

<< Home