Thursday, July 08, 2010

Nya äventyr på egen hand

Hej på er alla

Här är det Ola vid tangentbordet igen. Först ska jag försöka återberätta vistelsen vid Hués Citadell. Jag tog hotellets lilla buss in till stan på morgonen (10:30) in till Hues centrum. Där knatade jag omkring en stund för att få se hur det ser ut på dagtid och inte bara på kvällen. Även för att få lite bra bilder på dagen. Jag vet inte hur väl jag lyckades. Sedan tog jag en taxi till själva citadellet. Det kan bäst beskrivas som en enklare variant av förbjudna staden, men frågan är om det inte var större i yta. Däremot var det inte lika väl restaurerat som förbjudna staden. Det var två byggnader som man restaurerat nyligen (i en av dem låg det målafärg och en målare låg och sov...). Den andra var helt faktastisk när det gäller utsmyckning. De kunde sina saker i Vietnam på den tiden med helt uppenbart. För att göra en lång historia kort så knallade jag omkring där i några timmar. Jag är lite osäker på tiden men det var tillräckligt för att jag skulle få en rejäl blåsa på ena tån, stanna många gånger och pusta samt noterat att det går åt mycket vatten när det är varmt. Jag fick nog i mig en 1.5 liter på den turen...
Hur såg det ut då? Grönt, mycket olika gula byggnader med kurviga tak, olika tillfixade parker, stora ytor, lotusblommor (något överblommade tyvärr) med mera. Ni kan säkert googla er till bilder på det hela...

Efter detta äventyr så tog jag en taxi tillbaka till Hues centrum och på vägen frågade taxichauffören om jag ville ta foton på markanden. Jag hade nämnt ordet marknad men eftersom jag inte visste vart den låg så sa jag centrum i stället. Så jag frågade hur mycket det skulle kosta att han väntade. Detta resulterade i att han tryckte på "stop" på taxametern, så det kostade inget extra alls. Väntan verkar inte kosta något (eller mycket lite i alla fall) i detta landet...
På marknaden köpte jag en keps och fotade en del. Efter det bar det av till centrum där jag hitta ett stället att äta på. Ris med "vedgetbls" och "this" (gröna bönor) samt "what do you want?", vilket blev hel squid (bläckfisk) på spett. Jag vet fortfarande inte om det var bläckfiskens inälvor jag åt eller om den var stoppad med något. Det gick inte att avgöra, så det var säkert inälvor. Efter måltiden och en lång stunds avböjande av en motorcykeltaxi så bar det av till hotellet igen.

Nu till dagens äventyr. Vi tog som bekant en bil till Hoi An. För att göra resan lite roligare så kombinerade vi detta med lite utflykt till olika ställen. Första stopp var en strand (Lo Cau Beach, tror vi att den heter). Det var en lång strand med nätstan inga människor på. Vi stannade egentligen bara för att ta bilder, men Cissi hittade ett matställe så vi passade på att äta också. Jag försökte kommunicera detta till Chauffören, men jag vet inte om han förstod. Han sa "ok" och "no". Exakt vad det betydde förstod jag aldrig men jag misstänker att det betydde "ok ät ni" och "no I do not want to eat". Efter detta fortsatte resan genom bergen som var rejält höga och snirklande. Det var lite som att åka i Norges fjordar eller Kroatiens kustpartier. Plödsligt sa chauffören "stop here" vilket resulterade i att vi kunde kliva av och bli överfallna av lite försäljare. Stoppet var naturligtvis för att vi skulle få se fin utsikt men det stället hade även försäljare listat ut. Fin utsikt och några bra bildet blev det. Sedan nerför bergen igen, genom Danang och så stannade vi i "Marble mountains". Eller rättare sagt så stannade den vid ett av dessa marmorberg. Inträde 15 000 Dong (7.50 SEK) och 105 trappsteg senare så var jag uppe. Cissi ville inte gå dessa höga ojämna trappsteg. De var helt klart i Olastorlek, jag behövde inte ta två trappsteg i taget som jag brukar (utom vid något enstaka tillfälle)... Där uppe var det ett litet tempel och en massa stenbelagda stigar/vägar åt olika håll. En del brand uppåt, en del mer flackt. Jag tog första bästa till vänster och kom in i två fantastiska grottsalar. Först en som var stor och sedan en djupare som var änne större. Visserligen inte lika stora som "Incredible caves" men det vete fåglarna om det inte var högre. Berget var lite som ett urblåst ägg med ett litet hål i toppen.
Efter detta så tog jag en annan stig som ledde till en utkiksplats. Högt, huu... Kunde se över hela danangs strand, där de för övrigt håller på och bygger som tokiga.
Upp för en ny led, denna gång upp till en ny grotta som om möjligt var ännu högre i tag än den förra. Jag måste ha mer vidvinkel på min kamera för att det ska gå att få med hela höjden. Borde kanske ha tagit med stativet med, det låg trots allt i resväskan. I vilket fall så tog jag en sista stig som ledde upp till "heaven cave". Den låg verkligen högt upp. Dock tyckte jag den var rätt oanselig, tills jag upptäckte att det fanns en brant, hal och mörk gång bakom som ledde brand uppåt. När jag klättrat igenom den så var jag inne i ytterligare en jättehåg grotta. Här kunde man även ta sig ut men den vägen vågade jag mig inte riktigt fram i. Det hade nog gått, men detta är semester och inte bergsbestigning. :-)
Efter detta så började solen gå i moln och det började blåsa så jag började ta mig nedåt igen. Denna gång en annan väg. Det visade sig att nedgången var på andra sidan berget (när jag väl kommit ned) så det blev att traska runt berget istället. Det gick fint förutom att det var en hel del saker som blåste runt och något måste ha blåst ned från ett träd för plödsligt så stod jag mer eller mindre dubbelvikt för att något träffat mig. Ja det gick fint, men jag hade ont i nästan en timme efter. Cissi berättade sedan att folk var lite bekymrade för omsvängningen i vädret. Vi såg folk lägga på bildäck på sina plåtskjul bland annat.

Ja det var väl dagens stora äventyr. Nu är vi mätta och belåtna på vårat fina hotell, nynedkrupna i sängen efter ett härligt kvällsdopp.

Nu får det allt vara slut med skrivandet för idag.

// Ola

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Hänger fortfarande med...
Vad är egentligen citadell för nåt?

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej egenäventyraren
Vi förstummas fortlöpande över er resa. Det är dagens klo när vi gemensamt bänkar oss framför bildskärmen för att slicka i oss av era upplevelser. Det är också extra roligt när ni båda skriver och dessutom så utförligt och målande. Det känns nästan som vi ser platser och upplevelser fortsätt gärna med långa berättelser.
Här i Svedala fortsätter sommaren så det blir mycket sol och bad plus vattning av alla blommor. Det åtgår ungefär 2 persontimmar varje dag. Pust!
Nej nu stundar stavgång varför vi måste runda av.
Puss och kram Lisa och kjell

2:24 AM  

Post a Comment

<< Home