Thursday, July 15, 2010

Skaldjurfrossa!

Ännu en underbar dag på stranden är till ända. Vi mår verkligen gott! Jag plöjer böcker i en rasande takt och Ola växlar mellan att sova i solstolen och promenera. Vi börjar få lite färg, eftersom brisen här gör att man orkar vara lite mer direkt i solen.

Idag och igår har jag också varit på massage - skönt absolut, men inte i Thailandsklass. Det känns som om massagen är lite mer improviserat knådande och bankande och inte så systematisk i sitt utförande. När jag frågade tjejen var hon lärt sig massage såg hon alldeles frågande ut och pekade på den lilla bambuhyddan - "Here of course". Hon är väldigt noga med att man kan lämna dricks (men man är inte tvungen säger hon i nästa andetag...) och jag har uppfattat att det i princip är en omöjlighet att leva enbart på den lön hon får genom massagen, vilket gör att dricksen är nödvändig för att överleva. Spelar inte så stor roll - för oss är det ju faktiskt inga pengar. Idag skulle hon och en annan tjej plocka mina ögonbryn - detta skedde med en metod som var helt främmande för mig med en kombinerad pincett/avbitartång. Jag försökte visa att jag ville att alla strån som skulle bort skulle dras bort med pincetten, men då protesterade de livligt. "Not nice!" Istället så skulle de också trimma vissa strån och på så sätt forma ögonbrynen. Slutresultatet ser iallafall fint ut, så vi får se vad som händer när de kapade stråna växer ut...

Dagens höjdpunkt var dock skymningstimmen. När det börjar skymma och solen går ned drar alla västerlänningar iväg från stranden och istället anländer horder av vietnameser. Hela stranden är som en myrstack full av folk som badar och umgås. Vietnameserna tycker att det är härligt att vara på stranden när det är svalt! Vid denna tidpunkt dyker det också upp försäljare av mat på stranden. Bland annat finns det damer som bär runt på tunga ok med kokgrytor med mängder av skaldjur och grillar. Sedan slår de sig ned varsomhelst på stranden och breder ut presenningar runtomkring sig. Sedan är det bara att komma fram och peka vad man vill ha. Inte särskilt många västerlänningar vågar sig fram men vi bestämde oss för att vara modiga eftersom det såg delikat ut. Vi fick en stor skaldjurstallrik som tanten plockade ihop åt oss med en gigantisk hummer, en stor krabba, tigerräkor, jätteräkor, musslor och stora jättesnäckor till det facila priset av totalt 100 SEK! Med andra ord en otrolig massa skaldjur till en väldigt liten peng. Hon lade sedan våra skaldjur på grillen och penslade med chili- och vitlöksolja varefter allt serverades på ett jättefat till oss som satt där på presenningen. En tandlös liten tant kom framspringande och satte sig på huk hos oss och hjälpte till att klippa, knäcka och plocka isär skaldjuren så de blev mer ätbara. Smaken var ljuvlig och skaldjuren perfekt tillagade och vi lovar er att upplevelsen av att sitta där vid strandkanten i skymningen med alla dessa goda skaldjur, var magisk och säkert kommer platsa bland våra bästa matminnen någonsin. Kvällen fick därför bli utan restaurangbesök utan istället landade vi på en mysig bar där vi softat ett par timmar.

Nattinatt och kram!

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Cissi - Tack för tipset om "sociala berättelser".

Va gott och semestrigt det låter med alla skaldjuren i den vietnamesiska skymningen. Det låter som om sinnena utvidgats. Eller så är det en projektion - kanske är det mina sinnen som utvidgats av den relativa ledigheten.

4:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej sötnosar,

Tack för alla underbara berättelser! Jag får lov att säga att jag fullkomligen älskade den om den lilla flickan på tåget - så himla gulligt! Sen måste jag ju säga att skaldjursfrossan på stranden verkade helt fantastisk, mums säger jag bara (och antagligen säger Maria Montazami detsamma ;-)!

Här hemma är det ju toppenvarmt som ni säkert förstått vid det här laget, och jag tycker det är underbart :-) Önskar bara att det blev lite fler dagar på stranden än det blir, men jag ska definitivt inte klaga! Igår efter jobbet så dejtade jag min vän Camilla från Haga. Vi träffades först och åt lite mat för att sedan gå och så Sex and the city 2. Men gud så bra den var, jag skulle kunna gå och se den igen när som helst! Jag var helt förtrollad en lång stund...underbart :-)

Snart kommer mannen i mitt liv hem och då ska vi nog endera åka till vattnet och bada och intaga kvällsmat eller också åker vi kanske till sjökrogen i Katrinelund och låter dom göda oss. Vi får se! Det finns ett tredje alternativ också (och det är mitt eget förslag) och det är att åka och köpa tonvis med skaldjur och bara FROSSA!!! Det var visst någonting som gjorde mig sugen på det...undrar vad?!

Njut på denna plats och ta mycket kort!

Puss o kram från Örebro

7:12 AM  

Post a Comment

<< Home