Wednesday, July 01, 2009

Kokos bytes mot jasmin

Ja den händelserika tillvaron fortsätter för fullt... Sola, läsa, äta, bada... Ola har tagit en riktig långpromenad idag flera stränder bort. Han fick ta en taxi tillbaka till vår strand eftersom klockan började dra iväg. Under tiden var jag naturlgtvis på mitt favoritställe för massage där de fullständigt håller på och knakar ut min rygg. Jag är nog både gul och blå snart. Idag provade jag att byta ut kokosnötsoljan mot jasminolja - lika trevligt det kan jag lova. De stackars massagetanterna håller på att försöka lära sig engelska ifrån något handskrivet litet häfte, som verkar tvivelaktigt. "You like massaaaaage?" "You come back tomollow?" "Need to lelax madam" "You päään madam?" De utryckte också att jag verkade ha väldigt högt IQ eftersom jag lyckades lära mig ett tiotal thailändska glosor under tiden vi pratade "You vely smat blain, high IQ, madam". Jaja...

Efter gårdagens foot scrub (som de gör med lut på fötterna och därefter skrapar av torr hud), fick jag en rejäl självspricka under foten. I vanlig ordning fick jag ju försöka att tänka ut en passande huskur för att läka sprickan - det gör ju ont när det kommer in sand. Honung, tänkte jag därför och associerade då till de honungsinkletade plåster som Ola brukar få göra iordning hemma i Svedala. Problemet var bara att vi inte hade någon honung. Jag sa därför till Ola att jag skulle försöka tigga från reestaurangen på hotellet. Ola svarade med att skratta mig rakt upp i ansiktet "Hur ska du förklara det när vi inte ens har lyckats med att få dem att ta bort musslin från frukostyoghurten under en veckas tid?". Jag svarade med att skruva bort korken från vattenflaskan och gå fram till personalen "I have a bad wound on my foot, and in Sweden we always put honey on wounds. Better healing! Can you help and put honey in this?". Ett ivrigt kackel utbröt bland thailändarna (på thailändska naturligtvis)innan en av dem springer iväg och kommer tillbaka med två små portionsförpackningar med honung som hon glatt överräcker! Lång näsa till Ola! Där ser man att den gamla trotjänaren "In Sweden we have a system..." alltid fungerar. Nu återstår bara att se om det går att överföra på musslin utan att såra deras stolthet och känslor.

Stor kram och ta hand om er i hettan!

/Cissi och Ola

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hetta tillbaka. Karlstad 25, 29 resp 28 grader de kommande dagarna. Enligt min iphone. I Härnösand ska det bli 28, 27 och 20 grader.

Kommunikation är ju intressant. Bravo Cissi att lyckas med det omöjliga. Varför ritar ni inte förresten? Går väl att rita mussliförpackningen och göra ett kors över. Bilder är också språk, hälsningar från bildmamman.

Idag har jag cyklat ut till Klubbsjön (en prestation av en stor gumma med dålig kondis) och lunchat med Bengt Schibbye. Sval sallad, svalt vitt vinn, vatten och kaffe. Mycket trevligt.
Bente

8:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej sötnosar,

Hi, hi, vad jag skrattar åt era kommunikationsproblem! Alltså missförstå mig rätt, jag skrattar inte åt att ni har problem utan mera att dom små söta thailändarna pratar så gulligt :-)

Alltså jag kan inte släppa att det är så himla billigt med spa-behandlingar. 3 timmar att bara bli ompysslad är ju drömmen! Skulle verkligen inte tacka nej till det nu...

Med vad mer intressant är, är ju den lokala faunan. Jag är ju lite tvärtemot Bente här. Ormar - inte trevligt, men mycket hellre det än spindlar! Alltså en 6 cm stor spindel skulle nog kunna få mig att åka hem (eller aldrig åka dit överhuvudtaget). Fy sjutton vad äckligt, läskigt, vidrigt och allt det där. Jag trodde faktiskt man var förskonad från från sånt om man bodde på lite bättre ställen. Äckligt, äckligt, äckligt! Något gulligare var ju krabb-historien, kanske inte så kul att bli nypt, men skitroligt att den simmade efter er, kanske en krabba med högt IQ precis som du Cissi :-)

Igår jobbade jag, och det var, förlåt uttrycket, vidrigt! Alltså så varmt vet jag inte när det var och då ska vi ändå ha klart för oss att det var mulet, men jag trodde jag skulle gå åt, det finns liksom inte luft någonstans därinne, hualigen... Idag ska jag dit igen och idag är det sol från en klarblå himmel, ljuvligt...om man är på stranden. Men dit ska jag imorgon!!! Självklart såtillvida att inget oförutsett händer.

Igår kväll var jag tillsammans med onsdags-fika-gänget ute och åt på Goddagens, så himla härligt! Ikväll blir det dock lite mer nyttig form av aktivitet, jag ska nämligen träna efter jobbet och därefter till min sjukgymnast för sista gången innan han tar semester. Sen ska jag hem och duscha och sen titta på Ernst - veckans höjdpunkt!

Jobbet kallar darlingar! Sköt om er och bada mycket så ni inte går åt i värmen.

Puss o kram från Örebro

1:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej igen resisar
Kul att få lite rapporter map djur och natur. Det verkar som den inhemska befolkningen inte har samma syn på kräldjur som Cissi, det ska nog vara längder omkring två meter för att få reaktion.
Här hemma är det knallvarmt igen och ingen fukt kom från ovan trots att åskan gick runt om oss hela dagen igår. Vi har alltså återgått till skuggan och gör nästan ingenting, men nästa vecka ska det bli något svalare då kan vi kanske lätta på rumpan.
Lisa är till Kristinehamn på tandläkarbesök vilket gick av stapeln under mycket pustande då kvicksilvret står på 33 grader i skuggan.
Själv har jag varit ute i förrådet och mätt ut virkesbehovet för den kommande vinkällaren som kommer att påbörjas när temperaturen sjunker något.
Vi har ringt Milla och hälsat från er med utgångspunkt från gårdagens telesamtal.
Nej nu droppar svetten så nu måste jag fly ut till skuggan.
Ha det bra ungar!
PoK, Lisa och Kjell

5:29 AM  

Post a Comment

<< Home