Tuesday, June 30, 2009

Den lokala faunan

(Vill bara informera om att jag kan hur man staller in de tre sista bokstaverana i alfabetet, men den har datorn kan inte - och inte Ola heller - sa det sa!)

Aven idag ar jag fru kokosboll, har avnjutit kokosoljemassage (underbart), foot scrub och pedikyr i tre timmar for sexhundra bath (ca 150 SEK). Lagom dyrt tycker jag! Vadret ar fortfarande superhett och vi svalkar oss i poolen eller havet. Vattnet har nu stigit sa att det ar latt att bada. Det varsta ar att vattnet i havet ar sa varmt mitt pa dagen att det knappast svalkar alls... Jag langtar faktiskt nastan till svalkan fran en svensk insjo i juni manad!

Tillvaron ar ganska soft fortfarande men jag tankte att jag skulle roa er med nagra redogorelser fran det lokala djurlivet.

Spindlar ser vi inte manga men en del. En morgon nar jag var uppe for tidigamorgonkisset och lyfter pa ringen springer det fram en stor svart rackare - ca sex centimeter - pa toaringen. Jag skriker naturligtvis som om jag hade kniven i mig och fick Ola att vakna upp och komma springande. Ola jagade darefter spindeln inne i badrummet en stund innan han lyckades banka ihjal den och slanga ut den genom fonstret. Finished! Kollar numera noga pa alla delar av toaletten innan jag satter mig.

Myror som ar pyttiga och svarta finns det gott om. Sa fort nagon spillt en droppe av nagot at- eller drickbart samlas en hel arme. En dag nar vi kom till rummet hade armen samlats mitt i hallen till hotellrummet. Ola fick ta en handduk och en massa vatten och sopa ut dem, samt tvatta pa golvet. Myrorna ar helt harmlosa, men givetvis irriterande nar de blir sa manga.

Hundar har vi en hel dros med pa stranden. De beter sig oftast valdrigt stadat och fint och leker tyst med varandra. Ingen av dem skulle komma pa tanken att hoppa eller skalla pa nagon turist. Det finns ocksa en liten dunig vit valp som roar alla kungligt. Han ar dock mera busig. Vi har sett honom attackera bade badbollar, vattenflaskor och cykloper som han kastar och biter hejvilt i for att sedan bara bort.

Kamikazekrabba var en ny bekantskap som dok upp idag nar vi badade. Denna krabba ar ganska liten (nagra centimeter) men simmar hela tiden. Den borjade med att simma fram till mig och nop mig i axeln flera ganger. Jag trodde det var en slump, men sedan borjade den vilt jaga efter Ola och forsokte nypa honom istallet. Annorlunda! Det slutade med att Ola fick slanga ivag den langt bort. Jag tror att den hade vissa suicida drag faktiskt...

Ormar - sist men inte minst. Vi har faktiskt gjort tva ormbekantskaper denna resa - en levande och en dod. Ola traffade pa en dod orm pa vagen som var bla. Efter att ha last pa har vi konstaterat att det sannolikt var en vanlig "Green snake", eftersom de blir blaa efter doden. Den andra ormen patraffade jag igar i trappan till poolen. Det var en "golden tree snake", som skall vara milt giftig, men inte jattefarlig. Givetvis gav jag upp mitt vanliga lilla vral varefter hotellpersonalen ropade och fragade vad det var. Mitt svar var givetvis "snake". Ingen verkde dock bli sarskilt upprord utan de fragade bara hur lang den var... Jaja - nar jag gick i skolan spelade inte langden sa stor roll for giftigheten...Vi kollar lite noggrannare var vi satter fotterna nu!

Stor kram till er darhemma och all lycka med er lokala fauna (som mest bestar av katter vad vi forstar pa rapporterna).

/Cissi och Ola

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härnösand calling.
Jag har svarat på Olas mail. Men då jag inte vet om han läser mail, så drar jag kontentan här. Jag kommer gärna Värmland vecka 30. Vi kan snackas vid när ni kommit hem.

Trevligt att höra om det zoologiska. Konstigt att hundarna inte skäller. Är det för att de är fria tro?

En 6 cm spindel skulle få mig ordentligt mjuk i knäna. Ola, du blir ju riktigt drillad superhjälte. Jag må säga att jag föredrar en man som räddar mig från 6 cm spindlar jämfört med en som drar till månen eller skjuter terrorister eller sånt.
Ormarna vill jag helst inte veta nåt om. Hoppas ni slipper se fler.

Idag har jag lunchat i Sundsvall och inhandlat 3 snyggare T-shirts och en vit skir skjorta samt snyggare sandaler än de foppa-tofflor jag skrotat omkring i i några år.

Ska man leva vidare, vilket jag ju ska, så är det lika bra att man ser aningen snyggare ut.
Kramar från Bente

7:53 AM  

Post a Comment

<< Home