Friday, June 30, 2006

Djungelsafari

Idag har vi varit på jeepsafari i djungeln och det var en häftig upplevelse må ni tro. Dagen började med att vi blev upphämtade av en gammal militärjeep (Ola tippade att det var en japansk Nissanjeep från andra världskriget) och begav oss iväg till en elefant- och apshow, där vi bland annatt fick se hur man tränar apor till att plocka kokosnötter. Vi fick sedan rida elefant inne i djungeln vilket kändes rätt så häftigt - något annat än en grusad bana i Sverige liksom...

Turen gick därefter vidare till Lamai, som ligger söder om Chaweng. Där åkte vi till de berömda stenarna grandmothers and grandfathers rock - klippor formade som mannen och kvinnans könsorgan och heliga för thailändarna. Rätt kul och vacker natur. På promenaden tillbaka till bilen fick vi träffa en kvinna som skar till tvålar till vackra blommor som hon sedan färglade - ett fantastiskt hantverk som hon berättade tar tre år att lära sig. Vi åkte sedan vidare för att titta på en berömd mumifierad munk som sitter i en helgedom.

Det var nu dags att bege sig av från kusten inåt land med jeepen. Vårt första stopp blev en gummiträdsodling där vi fick se hur det fungerar när man utvinner gummi - i fortsättningen kommer jag garanterat ha större respekt för ett par gummistövlar... Vi fick också stifta bekantskap med en minst sagt stor spindel som klättrade i ett träd. Guiden hävdade dock att den var ofarlig och plockade ned den för att låta klättra på oss - både Ola och jag var dock för fega för att låta den krypa på oss.

Det blev nu dags att verkligen se vad jeepen gick för när vi började klättra upp för berget i ganska brant lutning. Utsikten var dock magisk med en grönska av aldrig skådat slag. Plötsligt når vi ett supervackert vattenfall. Nu var det dags för djungelvandring upp längs med vattenfallet och sedan fick vi bada i det ljuvliga vattnet som var alldeles friskt och som flödade nedför med en otrolig fart. Vilken upplevelse! Vi var nästan saliga båda två när vi åkte därifrån.

Det hade nu blivit lunchdags och vi åkte upp på en bergstopp där det låg en väldigt trevlig restaurang med bedårande utsikt över halva ön och som dessutom serverade god mat. Innan vi skulle lämna platsen visade guiden oss hur han matade catfish i en damm - blä vilka läskiga fiskar och vad glupna de var... Vidare gick resan till Magical Gardens som är en konstrikt utformad buddhapark mitt ute i spenaten. Ursprungligen byggdes det som relaxpark för bönder men fick sedemera helt andra besökare. Väldigt mysig miljö att ströva omkring i!

Om vi hade trott att jeepen hade stött på sina svåraste utmaningar så visste vi inget om vad som komma skulle! Turen gick nu på de mest humpetibumpiga små stigar man kan tänka sig - platser vi aldrig kunnat besöka med bil eller minivan. Där ägen var som värst gick det inte att ta några foton. Vi åkte genom vackra fruktodlingar där det växte mango, bananer, durian, kokosnötter och allt möjligt annat. Ibland stannade guiden till för att gå ut och plocka någon exotisk frukt, bär eller blad för oss att smaka. Han var också ute och plockade exotiska blommor till oss damer som skulle fått vilken florist som helst att drömma våta drömmar. Landskapet var så läckert att det inte går att beskriva! Att resan i jeepen var minst sagt obekväm gjorde inte det minsta eftersom upplevelsen gick utanpå det mesta. Förresten var det himla kul bara att uppleva hur jeppen klättrade sig fram i den oländiga terrängen. Antagligen måste detta vara en drömmiljö för Fredrik Steen, konsterade Ola och jag. Kanske et nytt jobb på gång i Thailand?

Resans sista stopp var vid Golden Buddha nere vid kusten. Vår första åtgärd när vi kom hem till hotellet var att gå rakt över gatan till massagesalongen som fick ge våra jeppslitna kroppar en riktig massagegenomkörare. Puh!

Detta var verkligen bland det mest äventyrliga vi varit med om. Jag konstaterade att hade jag vetat hur strapatsrik turen skulle bli i förväg, hade det nog varit tveksamt om jag velat åka. Med andra ord var det en himla tur att jag inget visste med tanke på hur positiv upplevelsen blev. Flera nya bilder finns på http://www.opal.dhs.org/gallery/ nr 63, 65, 73, 98, 119, 125, 127, 134, 141, 197, 204, 225, 254, 265 är nya. Kram!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej på er igen. Först vill vi be om ursäkt att vi inte hört av på ett par dagar. Förklaringen är nog att härleda till att vi har fått en ny värmebölja som medfört att hjärnan blivit som ett vändstekt ägg. Vi har noga läst om allt härligt ni har för er och sagt att vi skriver till er på kvällen när det svalkat av något, men då har minnet svikit oss båda. Så nu tog vi tjuren vid hornen och kl. 13.00 sitter vi här och skriver. Värmebölja, ja det ligger på ca 30 grader och är alldeles vindstilla och så har det varit sen i onsdags. Lite varmt puh! Vi är imponerade av allt ni berättar som ni varit med om och alla vackra platser ni besöker. Ni måste ha en mycket händelserik och omväxlande semester och dessutom alla vackra bilder som ni delger oss. Underbart! Att du Cissi skulle rida elefant var nog inte det första vi trodde. Vi får säga att vi tycker att du överträffat dig själv i väldigt många avseenden och fram för allt på äventyrssidan. Vi brinner av längtan att få höra mera utförliga berättelser när vi träffas. Vi var i torsdagskväll till Slussvaktarstugan och käkade dundermackor och tittade på veteranbilar. Mats och Lisbeth var där med sin Merzedes. Från Anneberg kan vi rapportera att nu ligger nästan alla stenar på plats och det blir tjusigt. Lite plattor har också vandrat till Solbacken och flera ska det bli. Nu börjar vändstekningen göra sig påmind så nu är det bad som gäller men tyvärr gäller det inte våra små lantlollor utan de kryper in i skuggan och gör just ingenting förutom en kopparorm igår. I kväll kommer Ove och Mona till oss för att äta sill och Minerva, ska bli kul.