Tuesday, July 06, 2010

Lite äventyr för mig själv

Hej på er alla

Nu är det Ola som är vid tangentbordet. Jag tänkte att det kanske var dags för mig att skriva något litet inlägg nu när jag varit på utflykt på egen hand.

Igår bestämde jag mig för att gå en promenad i solskenet några timmar eller så. Jag kan inte säga att jag hade någon egentlig plan mer än att se vad som dök upp. Så när jag lämpat av Cissi på Spa (det var inte så svårt att få henne dit kan man väl säga, det var snarare så att jag knappt han med själv) så gick jag och bytte om till lite mer gåvänliga kläder och tog mig till receptionen. Där skaffade jag en karta över omgivningarna (inte den bästa men i alla fall ett riktmärke) och ett kort på vad hotellet hette med adress ifall jag skulle vilja ta en taxi tillbaka.

Efter att ha studerat kartan en kortare stund så bestämde jag mig för att ta vägen mot Hue. Hela vägen dit hade jag väl inte plan på att gå då det är 4-5 km, men i alla fall att se en del på vägen. Jag noterade snabbt att alla ställen på vägen hade tagit siesta och blåslampan lös utan blås... Efter att ha passerat ett vägskäl och en bro så dök det lägligt upp en taxi. "Where are you go?" Jadu det visste jag ju inte men det var trevligt att en taxi dök upp så jag pekade på en av "pagodorna" och frågade "How much?". Det blev rätt mycket köpslående där jag provade många saker som att byta valuta, säga lite lite, öka osv. Hon (taxikvinnan) var inte lätt att förhandla med men jag fick väl ner det ca 50% och det slutade på 100.000 dong (ca 50 SEK). Dyrt tyckte jag men jaja. Det visade sig att hon missuppfattat vilken pagoda jag menat och vi åkte typ en mil, så det var inte så dyrt. Pagodan i sig var lite intressant, men inte mycket mer än så. Fick lite fina bilder. Efter det så skjutsade samma taxikvinna in mig till Hue centrum där jag vankade runt lite, fick skön massage och sedan åkte jag iväg till hotellet.

Nu säger Cissi att vi ska bryta så fortsättning följer om dagens äventyr.

// Mvh Ola

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Roligt att ni skriver båda två och väldigt trevligt med denna tjyvsemester jag får genom er.

Själv kan jag ståta med att ha blivit introducerad för en 93-årig gammal kvinna, mamma till en av våra boende. En osedvanligt pigg dam, måste jag säga. Mamman var 43 när hon fick sitt 4.e barn, en mongoloid son. Ny bor de i samma hus men olika trappuppgångar på Nattviksgatan, Torsvikstomten (vid Mc Donalds). Han var rejält stolt över att introducera mig för sin mamma. Och jag blev stolt då jag hörde att ingen annan av personalen fått den äran. Det ni. En stolt dag, alltså.

Vidare har jag lånat hem tapetprover - för här ska tapetseras några rum.

Värmen håller i sig. Det ÄR sommar. Kram Bente

7:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej hej!

Stackars er med alla förkylningar!!! Skönt att du Ola blivit bättre nu och Cissi, du får fortsätta krya på dig. Hosta och snuva i den värmen är ju inte kul!

Däremot låter både spa och utflykt kul :-) Jag ser fram mot att höra fortsättningen av din utflyktstur Ola. Härliga span kan man väl aldrig få för mycket av, och ju bättre de är ju lyckligare blir man ;-)

Idag har jag avverkat mitt andra besök för den här veckan på Smärtenheten på USÖ, det gick toppenbra! Märks att det är proffs man är hos :-) Vidare så ska vi faktiskt alldeles snart åka på en husvisning utanför Örebro. Ett rött litet hus på Märtavägen 22, spännande!

Vi hörs av snart igen! (Mamma och pappa lever, om än kanske inte så mycket i datorvärlden, ska säga till dom ;-)

Puss o kram från Milla o Tobbe

7:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej hej!

Stackars er med alla förkylningar!!! Skönt att du Ola blivit bättre nu och Cissi, du får fortsätta krya på dig. Hosta och snuva i den värmen är ju inte kul!

Däremot låter både spa och utflykt kul :-) Jag ser fram mot att höra fortsättningen av din utflyktstur Ola. Härliga span kan man väl aldrig få för mycket av, och ju bättre de är ju lyckligare blir man ;-)

Idag har jag avverkat mitt andra besök för den här veckan på Smärtenheten på USÖ, det gick toppenbra! Märks att det är proffs man är hos :-) Vidare så ska vi faktiskt alldeles snart åka på en husvisning utanför Örebro. Ett rött litet hus på Märtavägen 22, spännande!

Vi hörs av snart igen! (Mamma och pappa lever, om än kanske inte så mycket i datorvärlden, ska säga till dom ;-)

Puss o kram från Milla o Tobbe

7:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej på er njutisar!
Nej Lisa och jag har inte strandat på ngn ö, utan det har varit nätkrångel (Bredbandsbolaget) i omgivningarna vilket medfört att vi först i dag kunnat läsa en radda underhållande reseskildringar. Alla på en gång. För oss blev det inte mindre underhållande.
Vi förstår att ni har en fantastisk resa ngt utöver vad man kan föreställa sig och vi gläds verkligen med er. Vi hoppas att ni mentalt förbereder er för att efter bästa förmåga återge allt spännande med berättelser och bilder när ni kommer hem.
Hemma i Svedala är det fortfarande härlig svensk sommar med tillhörande smultron i mängder, sill med tillbehör växlat med gräslöksfläsk och Minerva. Vi har också fortfarande tropiska nätter och kommande veckoslut spås rekordvärme med temperaturer upp mot 35 grader. Vi gottar oss!
Vi har anställt David Åstbom som hjälpreda med skog och gräsröjning + div annat. Han är verkligen kanonduktig och är väl värd de 100 kr/timme vi betalar honom. Ett sommarjobb som ger honom extra fickpengar när familjen åker till Paris på semester på lördag.
I morgon förmiddag ska vi åka till Annebergsslingan och avfetta väggen och kika på blommorna.
Vi hoppas att slippa mera krångel med att läsa era skildringar i fortsättningen.
Fortsätt älska er semester och varandra!
Puss och kram från Lisa och Kjell

9:15 AM  

Post a Comment

<< Home